Školní družina
· Školní družina naplňuje svými specifickými prostředky obecné cíle vzdělávání dané školským zákonem č. 561/2004 Sb.
· Je součástí základní školy.Zabezpečuje žákům smysluplnou náplň volného času v době před vyučováním a odpoledne po vyučování.
· Rozvíjí samostatné a zdravé sebevědomí dětí, jejich poznání, učení, vytváří pocit pohody, harmonie, vede k osvojení hodnot a získávání samostatnosti při řešení problémů.
· Vedeme žáky ke kladnému vztahu k přírodě, zaměřujeme se na ochranu životního prostředí.
· Chráníme zdraví své i zdraví ostatních, upevňujeme hygienické návyky, dodržujeme pravidla bezpečnosti.
· Zabezpečujeme odpočinek, relaxaci a rekreaci dětí.
· Činnosti v ŠD jsou přitažlivé, zajímavé, plánované.
· Základem je hra a vytváření estetického prostředí , které má vliv
na formování a rozvoj osobnosti dítěte.
Hra je založena na základě prožitku a zážitku dětí, navozuje kladné emoce.Hry a spontánní činnosti jsou rušnější, dochází tak k relaxaci dětí po soustředění ve vyučování.
· ŠD utváří a upevňuje kamarádské vztahy mezi dětmi, prosazuje slušnost a ohleduplnost, vzájemnou spolupráci a toleranci, respekt, aktivitu
a tvořivost.
Požadavky ve ŠD : dobrovolnost,aktivita,seberealizace,odpočinek
a rekreace, zájmovost a zajímavost činností,citlivost
· Je dětem rádkyní, inspirátorkou činností,kamarádkou.
· Vede děti k plnohodnotnému využívání volného času vhodnými aktivitami.
· Předává dětem nové poznatky a zkušenosti.
· Pozitivně motivuje k činnostem, hodnotí snahu a výsledek činnosti žáka.
· Povzbuzuje tvořivost a fantazii.
· Posiluje sebevědomí, tělesné a pohybové schopnosti.
· Podporuje iniciativu žáků, nápaditost, kreativitu.
· Umožňuje spoluúčast na tvorbě a hodnocení plánu.
· Respektuje individuální zájmy a potřeby dětí.
· Je empatická.
Formy práce ŠD : příležitostná
: pravidelná
: spontánní
Činnosti ve ŠD
Odpočinková , relaxační
Zájmová a rekreační
Sportovní a tělovýchovná
Příprava na vyučování
Jiné činnosti
-seznámení dětí s dodržováním Řádu školní družiny,školy
-dodržování bezpečnosti při všech činnostech ve školní družině
-dodržování pravidel bezpečnosti silničního provozu
-hygiena , příprava na oběd ,dozor při stolování
-kázeň dětí , stolování ,hygiena ,chování v jídelně
-relaxace po vyučování
- dodržování zásad správného stolování , hygieny
- chování ve školní jídelně,družině,škole,na veřejnosti.
- sebeobslužná činnost-oblékání
- úklid hraček a her v družině,úklid při ZČEV – PT
- vzájemná pomoc ,ohleduplnost
ODPOČINKOVÁ ČINNOST
Odstraňuje únavu, zařazuje se nejčastěji po obědě a výuce
-odpočinek při společné četbě ,vyprávění , poslechu
-využití CD, magnetofonu, gramofonu, videa – dětské písně, pořady
-stolní , společenské a tématické hry dle zájmu dětí
-pohybové hry pro relaxaci dětí po vyučování
-rozhovory, besedy
-volné hry dle výběru dětí – omalovánky, konstruktivní a námětové
hry
REKREAČNÍ ČINNOST
Slouží k regeneraci sil
-vycházky s hrami / zahrada , hřiště školy , volná příroda /
-tématické hry / různá zaměstnání ,konstruktivní hry /
-činnosti v místnosti / soutěže , diskotéky ,modní přehlídky , karneval /
-společné hry pohybové v místnosti i venku
Rozvíjí osobnost žáka, umožňují seberealizaci
Jde o řízenou kolektivní nebo individuální činnost
Zdokonaluje manuální schopnosti, přispívá k profesní orientaci
VV,PT,HV
-malba ,kresba ,kolorovaná kresba
-využití netradičních výtvarných technik( ubrousková technika, barvy na sklo, savování, ruční papír, odlévání svíček, batikování)
-využití různých materiálů-dřevo,kov,keramika
-zpěv ,tanečky ,hudební hry ,dramatizace, hudební nástroje
-využití papíru ,kartonu ,drobného přírodního a technického materiálu- textilií,kůže, drátků
-práce montážní a demontážní
-stříhání, vytrhávání, kašírování, lepení
-recyklace – PET lahve, papír
-stavby na pískovišti
-příprava jednoduchých pokrmů
TĚLOVÝCHOVNÁ A SPORTOVNÍ
přispívá k fyzické zdatnosti a psychické odolnosti
-pohybové a míčové hry / hřiště ,tělocvična ,zahrada /
-sezonní činnosti / bobování ,sáňkování /
-cvičení při hudbě
-základní pravidla sportovních her a atletiky
-turistika
-dopravní vědomosti a znalosti
- první pomoc při drobných poraněních
PŘÍRODOVĚDNÁ ČINNOST
Pěstuje kladný vztah k přírodě, prohlubuje vědomosti z živé
a neživé přírody, ekologie
-pozorování živé a neživé přírody / pokusy /
-pěstitelské práce / přesazování ,zalévání ,vysazování ,hnojení /
-ochrana životního prostředí
-základy ekologie / třídění odpadů /
-vyhledávání informací – internet, literatura-encyklopedie
SPOLEČENSKO – VĚDNÍ ČINNOST
Upevňuje a prohlubuje znalosti ze školy
-významné a historické budovy v obci,ve městě ,v blízkosti školy
-lidové svátky ,oslavy , tradice a zvyky
-informace ze života v přírodě , v ČR ,ve světě /aktualitky/
PNV
Není povinnou činností ŠD
-didaktické hry na procvičení učiva a rozvoj slovní zásoby
-upevňování učiva a získaných vědomostí
-soutěže ,hádanky ,křížovky ,doplňovačky
-využití dětských knih a časopisů Sluníčko ,Pastelka ,Méďa Pusík/
-pracovní listy
Cíle vzdělávání
· Podpora tělesného rozvoje, zdraví, pohody
· Řešení problémů, samostatnost, tvořivost, empatie
· Motivace k poznání, učení
· Orientace ve světě informací
· Utváření pracovních návyků
· Získání všeobecného přehledu
· Rozvoj vztahů k lidem, prostředí, přírodě, k jiným kulturám
· Podpora otevřené komunikace
· Učení se zodpovědnosti za své jednání
· Formování myšlení, řeči, paměti, pozornosti
· Dodržování hygienických pravidel
· Pravidla vzájemného soužití mezi dětmi, respekt k dětem ze
znevýhodněného prostředí, handicapovaným lidem
· Aktivní a smysluplná náplň volného času
· Prevence sociálně patologických jevů
Dlouhodobý proces, souhrn vědomostí, dovedností, schopností a postojů, které děti získají v průběhu několikaleté docházky do ŠD.
Prolínají se všemi činnostmi zájmového vzdělávání.
Pro vzdělávání v naší ŠD jsou považovány za klíčové tyto kompetence:
· Kompetence k učení
· Kompetence k řešení problémů
· Kompetence komunikativní
· Kompetence sociální a personální
· Kompetence občanské
naplňuje všechny klíčové kompetence, definované ve školním vzdělávacím programu „ Hrajme si, učme se“ a je pokračováním tohoto ŠVP.